تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو

تاثیرات آلودگی هوا بر پوست و مو چیست؟

 آلودگی هوا مانند اشعه های مضر خورشید، به پوست ما آسیب می‎زنند. آلاینده‎های هوا باعث ‎پیری زودرس پوست، آکنه، سرطان پوست، آلرژی، تیره شدن پوست و … می‌شوند.

آلودگی هوا سد طبیعی و محافظ پوست را از بین می‎برد و تولید کلاژن را مختل می‎کند. از بین رفتن کلاژن پوست را چروک می‎کند.

این گازها و آلودگی هوا بر پوست ما چگونه عمل می‌کنند:

منافذ پوست اندازه‌ای بین ۵۰-۷۰ میکرون دارند در حالی که آلاینده‌های نامبرده از ذرات بسیار کوچکی بین ۲.۵ تا ۱۰ میکرون دارند، بنابراین به راحتی می‌توانند به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کنند و آنها را مسدود سازند.

جوش: با مسدود شدن منافذ جوش و آکنه ظاهر می‌شود و همچنین رطوبت رسانی به لایه‌های پوست صورت نمی‌گیرد و ایجاد خشکی و التهابات پوستی می‌کند.

چین و چروک: آلاینده‌ها ویتامین‌های پئست مثل ویتامین e و c پوست که آنتی اکسیدان های قوی هستند را از بین می‌برند سپس ذرات به پوست می‌چسبند و به فیبر کلاژن پوست آسیب می‌رسانند و در نتیجه رادیکالهای آزاد با فقدان کلاژن و ویتامین‌های آنتی اکسیدان باعث آسیب به پوست و ایجاد چین و چروک می‌شوند.

لک: آلودگی هوا باعث سوراخ شدن لایه ازن می‌شود در نتیجه اشعه‌های مضر خورشید به راحتی به سطح زمین رسیده و چون طول موج و انرژی بالایی دارند باعث آسیب بسیار زیادی به پوست می‌شوند درنتیجه پوست دچار آفتاب سوختگی شده و برای دفاع رنگدانه های بیشتری تولید می‌کند و لک و کک و مک روی پوست بیشتر می‌شود.

 

تماس طولانی پوست ما با هوای آلوده باعث بیماریها و آسیبهای پوستی زیر میشود:

    • کهیر
    • پیری پوست
    • لک‌های تیره
    • منافذ باز (پوست پرتقالی)
    • پوست کدر و خشک
    • از بین رفتن یکنواختی رنگ پوست
    • آکنه، جوش‌های سر سیاه و ریز
    • اگزما (آماس پوست)
    • تیره شدن رنگ پوست یا هایپرپیگمانته شدن آن
    • سرطان پوست
    • (پسوریازیس) این بیماری باعث ایجاد لکه‎های نقره‎ای یا قرمز ضخیم بر پوست می‎شود.

البته، پوست ما برای مقابله با تاثیر آلودگی هوا بر پوست، سازوکار دفاعی دارد و با ترشح چربی، لایه‌ای محافظ در برابر آن می‎سازد. اما، با توجه به میزان زیاد آلودگی هوا، این مکانیسم به‎ تنهایی کافی نیست.

با کارهای کوچک و ساده می‎توانیم از اثرات بد آلودگی هوا جلوگیری کنیم.

چگونه از تاثیر آلودگی بر پوست جلوگیری کنیم:

1.  آب بنوشید.

2. سیگار نکشید.

3. غذاهای حاوی آنتی‎اکسیدان و روغن سالم بخورید.

4. قبل از خواب، صورت خود را بشویید.

5.  پوست را از درون، رطوبت‎رسانی کنید.

6. از کرم مرطوب‎کننده کمک بگیرید.

7. شب‎ها، از ماسک صورت استفاده کنید.

8. ویتامین C بخورید.

9. یکی، دو بار در هفته لایه‎برداری کنید.

10. به صورت خود روغن بزنید.

 

با توجه به گرم شدن زمین به علت آسیب لایه ازن و برخورد بیشتر اشعه‌های خورشید به زمین و همچنین تشکیل گاز ازن و سایر آلاینده‌ها در سطح زمین باید اقدامات مراقبتی بسیار حساسی را برای سلامت هر چه بیشتر خود انجام دهیم تا از آسیب این عوامل مصون بمانیم. 

از توصیه های مفید در شرایط افزایش آلودگی هوا به موارد زیر می توان اشاره کرد:

    • استحمام روزانه و منظم ، این امر باعث پاک شدن آلاینده ها و سموم رسوب کرده روی پوست می شود. البته در کسانی که طبع پوستی خشک یا اکزمایی دارند باید تعداد افعات حکاک کردن محدود باشد.
    • عدم خروج از منزل و محیط کار بجز در در شرایط ضروری
    • استفاده مکرر و منظم از ضدآفتاب ها و تمدید مالیدن آنها به فواصل هر سه ساعت یک بار
    • پوشیدن لباس های با آستین بلند و یقه ی بسته و شلوارهای بلند به همراه پوشاندن سر با کلاه یا شال در مورد آقایان یا روسری و مقنعه در مورد خانم ها به همراه استفاده از عینک های آفتابی بزرگ که دور چشم ها را بخوبی بپوشانند. استفاده از دستکش های نخی در این شرایط نیز جزو عوامل کاهش دهنده ی خطرات است.
    • عدم استفاده از محصولات آرایشی از قبیل رژ گونه و سایه چشم و کرم پودرهای سنگین و چسبنده
    • کم کردن یا متوقف کردن تماس های فردی از قبیل دست دادن و روبوسی یا در آغوش گرفتن کودکان یا بوسیدن آنها
    • شستشوی مرتب سر و صورت با فرآورده های صابونی یا شامپوهای غیرمعطر
    • عدم استفاده از عطر و ادوکلن بخصوص در کسانی که زمینه ی اکزمای سرشتی یا “آتوپی” را دارند.
    •  عدم رنگ کردن، سشوار کشیدن یا برس کشیدن مکرر موها در این شرایط.
    • خوردن مایعات فراوان و لبنیات تازه. این خوراکی ها  می توانند اثرات مضر آلودگی هوا-بخصوص سرب معلق در هوا- را تقلیل دهند. شیر و ماست و خشکبار و میوه های حاوی ویتامین C  و A از قبیل مرکباتی همچون پرتقال و لیموی ترش و شیرین و کیوی و سبزیجات تازه از مواد مؤثر در کاهش خطر آلودگی هوا هستند.

پیام شما

Irsa Copyright© 2019 All right reserved